Tavoitteena on kasvattaa kestävien kulkutapojen osuutta ja vähentää yksityisautoilun tarvetta. Tavoitteisiin pyritään lisäämällä kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta ja edistämällä vähähiilistä yksityisautoilua. Kaupunki kehittää liikenneinfrastruktuuria ja tukee kestäviä liikkumisvaihtoehtoja siellä, missä se on mahdollista.
Tieliikenne aiheuttaa noin 24 % (v. 2022) Kokkolan alueen kasvihuonekaasupäästöistä. Kokkolalaiset tekevät matkoistaan n. 65 % henkilöautolla. Päästöjä voidaan vähentää tehokkaasti, kun entistä useampi kulkee yksityisauton sijaan jalan, pyörällä tai joukkoliikenteellä.
Pitkien etäisyyksien vuoksi yksityisautoilu on monille asukkaille välttämätöntä, erityisesti maaseutualueilla. Siksi ilmasto-ohjelmassa ei esitetä toimenpiteitä, jotka heikentäisivät henkilöautoliikenteen sujuvuutta. Kanta-Kokkolan ulkopuolisilla alueilla päästöjen vähentämiseen pyritään kehittämällä joukkoliikennettä ja teiden kunnossapitoa. Kaupunki tehostaa teiden kunnossapitoa ja vähentää sen kustannuksia sekä päästöjä mm. hyödyntämällä kierrätysmaita infrarakentamisessa.
Liikenteen laadulliset tavoitteet:
- Kokkola tunnetaan pyöräilykaupunkina
- Kävely ja pyöräliikenne ovat sujuvia, houkuttelevia ja turvallisia kulkumuotoja
- Pyöräily on nopein tapa liikkua alle kolmen kilometrin matkoilla
- Pyörä- ja jalankulkuväylät erotellaan toisistaan keskustoissa ja pääreiteillä
- Liikennesuunnittelu huomioi erityisesti lapsiystävällisyyden
- Joukkoliikenteen käyttöastetta nostetaan
- Kaupunkiorganisaation ajoneuvoissa lisätään vähäpäästöisten käyttövoimien osuutta