Kuvaus
Pyöräliikenteen kaikki pääverkon reitit (= pää- ja aluereitit) sijoitetaan talvikunnossapidon hoitoluokkaan K1.
Pyöräliikenteen pääverkossa ei ole laadullisia eroja tien- ja kadunpitäjien välillä.
Vaikutukset
Pyöräliikenteen väylien kunnossapidon nostaminen on erittäin kustannustehokas toimenpide. Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO -joukkoliikenteen kehittämisohjelmassa 2025 toimenpide todettiin kaikista kaupungin omissa käsissään olevista kestävän liikkumisen toimenpiteistä (kävely, pyöräliikenne ja joukkoliikenne) kustannustehokkaimmaksi.
Talvikunnossapidon parantaminen voi lisätä työmatkapyöräilyn määrää talviaikaan jopa 18 % ja pienentää autoillen tehtävien matkojen määrää 6 % (Linköping 2002, More effective winter maintenance method for cycleways. Anna Bergström PhD thesis). Tehostetun talvihoidon pilotti Helsingissä 2015-2017: Pilotin aikana kehitettiin talvikunnossapidon tasoa. Talvikuukausien aikana pyöräliikenteen määrä lisääntyi pilottireitillä 18 % verrattuna talveen 2014-2015. Määrään on voinut vaikuttaa myös muut pyöräliikenteen toimenpiteet.