Hoppa till huvudinnehåll

Kokkolan ruotsinkielistä Ilmastovahtia päivitetään parhaillaan, ja sivuja julkaistaan ruotsiksi sitä mukaan, kun käännöstyö etenee. Kiitos kärsivällisyydestä - uudet sisällöt ovat tulossa pian!

Karlebys klimatvakt uppdateras som bäst på svenska och material publiceras i takt med att översättningsarbetet framskrider. Tack för ert tålamod – nytt innehåll publiceras inom kort!

2.1.9Pyöräpysäköinnin määrän ja laadun parantaminen

Bild: Kokkolan kaupunki

Framsteg

  • Ej påbörjad
  • Idé
  • Planering
  • Implementering
  • Ständig
I tid

Toimenpide aikataulussa edistämisohjelmassa esitettyyn aikatauluun (5 vuoden sisään edistämisohjelman hyväksymisestä), mutta telineiden asennus siirtyi kesältä 2023 kesälle 2024.

Beskrivning

Laadukkaiden pyöräpysäköintitilojen ja -paikkojen järjestäminen erityisesti koulujen ja muiden julkisten tilojen, joukkoliikenteen pysäkkien ja terminaalien sekä työpaikkojen yhteyteen. Pyöräpysäköintitilan varaaminen erilaisille pyörätyypeille, kuten tavarapyörille, pyörien perävaunuille ja sähköpotkulaudoille. Näille voidaan varata tila esim. pyörätelinerivien päihin.

Pyöräpysäköinnin määrän ja laadun lisääminen asemakaava- ja rakentamismääräyksiin. Yleiskaavojen selostuksiin lisätään pyöräpysäköinnin laatuvaatimuksiin ja määriin liittyviä linjauksia.

Vaikutukset

Pyöräliikenteessä jokainen matka alkaa ja päättyy pysäköintiin. Laadukkaasti toteutettu pyöräpysäköintijärjestely on keskeisessä asemassa pyöräliikenteen määrän kasvattamisessa, pyörävarkauksien ehkäisyssä sekä kestävän liikkumisen matkaketjujen kehittämisessä. Pyöräpysäköinti ei saa olla pyöräliikenteen matkan heikoin lenkki.

Edistämisohjelmassa tehdyn asukaskyselyn perusteella voidaan olettaa, että Keskustan, Läntisen, Eteläisen, Itäisen ja Pohjoisen Kokkolan sekä Suurteollisuuden alueelta lähtevät matkat kasvaisivat jopa 20 %, jos Kokkolan keskusta-alueen pyöräpysäköintiä kehitetään selkeästi nykyistä laadukkaammaksi. Alueelta nykyisin lähtevien pyöräliikenteen matkojen määrä arvioidaan olevan liikennemallin perusteella 13 393 matkaa/vrk. Esimerkiksi 10 % pyöräliikenteen matkamäärän lisäys tarkoittaisi reilut 1 300 uutta pyöräliikenteen matkaa vuorokaudessa.

Sammanfattning och kontakter

Tidslinje

2022-01-01 → Ständig

Ansvariga organisationer

Kontaktpersoner

  • Huvudkontaktperson Anette Korkiakangas
    Anette Korkiakangas
    Trafikexpert
    Planering
Information uppdaterad 2024-06-11

Kokkolan ruotsinkielistä Ilmastovahtia päivitetään parhaillaan, ja sivuja julkaistaan ruotsiksi sitä mukaan, kun käännöstyö etenee. Kiitos kärsivällisyydestä - uudet sisällöt ovat tulossa pian!

Karlebys klimatvakt uppdateras som bäst på svenska och material publiceras i takt med att översättningsarbetet framskrider. Tack för ert tålamod – nytt innehåll publiceras inom kort!