Kuvaus
Pyöräliikenne otetaan huomioon omana kulkumuotona kaikilla kaavatasoilla.
Yleiskaavassa se tapahtuu seuraavasti:
- Pyöräliikenteen pääverkko (= pää- ja aluereitit) esitetään yleiskaavan kaavakartassa.
- Yleiskaavassa esitetään pyöräliikenteen ja jalankulun yleiskaavamääräyksiä esim. seuraavasti:
- Pyöräliikenteen pääreitti: Pyöräliikenteen pääreitin laatu on suuntauksen, väylätyypin poikkileikkauksen ja opastuksen osalta alempitasoisia reittejä korkeampitasoisempi.
- Pyöräliikenteen aluereitti: Pyöräliikenteen aluereitin laatu on olosuhteiden mahdollistaessa suuntauksen, väylätyypin poikkileikkauksen ja opastuksen osalta alempitasoisia reittejä korkeampitasoisempi, mutta pääreittiä vaatimattomampi.
- Yleiskaavakarttoihin tehdään pyöräliikenteen (ja kävelyn) auditoinnit.
- Yleiskaavaselostuksessa esitetään pyöräliikenteen edistämisen tavoitteet sekä tehdään pyöräpysäköinnin laatuvaatimuksiin ja määriin liittyviä linjauksia.
Asemakaavassa varmistetaan, että:
- Yleiskaavassa määritetyt pyöräliikenteen ratkaisut voidaan toteuttaa (tilantarve, risteysjärjestelyt, näkemät)
- Kaikki maankäytön kohteet ovat pyörällä saavutettavissa
- Vilkkailla joukkoliikenteen pysäkeillä huolehditaan pyöräpysäköinnin tarpeesta, määrästä ja laadusta.
- Asemakaavamääräyksiin määritetään pyöräpysäköinninmäärä- ja laatuvaatimukset.
- Asemakaavakarttoihin tehdään pyöräliikenteen (ja kävelyn) auditoinnit.
Vaikutukset
Yleiskaava on erittäin tehokas keino vaikuttaa tulevaisuuden liikkumistapoihin. Yleiskaavan laatimisessa ratkaistaan yleispiirteisesti eri maankäyttöalueiden ja sitä kautta merkittävien palveluiden ja liikenneverkon sijoittuminen. Nämä luovat reunaehdot liikkumistarpeille, kulkumuotojen jakautumiselle ja erityyppisten matkojen pituuksille. Yleiskaavoituksella ratkaistaan pyöräliikenteen, sekä muiden kestävien liikkumismuotojen, ”kilpailukyky” muihin liikkumismuotoihin verrattuna.
Asemakaavoitus on merkittävimpiä jalankulun ja pyöräliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavia suunnitteluvaiheita. Asemakaavalla ohjataan eri toimintojen sijainti ”lopullisesti” ja tarkasti. Siinä määritetään katu- ja muiden liikennealueiden tilavaraukset, jotka vaikuttavat muun muassa väylien geometriaan, risteysjärjestelyihin, näkemiin ja lumitiloihin. Näiden ratkaisujen perusteella määräytyy lopullinen liikenneverkko sekä liikkumisen tarpeet ja mahdollisuudet.
Asemakaava voi olla käytännön työkalu myös esim. pyöräpysäköintiratkaisujen määrittämisessä.